Van wind & wijn en kou & zon - Reisverslag uit Holzgerlingen, Duitsland van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu Van wind & wijn en kou & zon - Reisverslag uit Holzgerlingen, Duitsland van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

Van wind & wijn en kou & zon

Door: Johan Allard

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

19 Augustus 2014 | Duitsland, Holzgerlingen

17 aug.2014 Bingen - Worms 84km 9.15-16.05 u

Op zondag,een rustdag,doe je maar 84 km.
We vertrokken voldaan na een prima ontbijt in hotel Krone,na eerst nog even een praatje met andere fietsers te hebben gemaakt.
We zien 600 meter van het hotel al een bijzonder huis met heel veel ballen( zie vooral de foto). We volgen nog heel even de Rijn maar steken dan een grote Rijnbocht af en koersen aan op Nierstein,tussen de vele wijnranken door.
Alles staat hier in het teken van de wijn ,ook in de stadjes kruipen de tentakels van de druivenplanten langs de gevels om via een gespannen kabel nogal eens de overkant van de straat te bereiken.
In de vele 'Weinguts' kun je naar hartelust wijnen proeven.
Bekenden uit deze streek? Liebfraumilch,Oppenheimer,Niersteiner etc.etc.

Via Ingelheim waar we de plaatselijke farmaciereus Boehringer Ingelheim passeerden en Schwabburg( een gehucht waar we lunchten uit eigen tas) ging het richting Worms hetwelk halteplaats zou worden.
We moesten wel nog hard werken want de zij-en tegenwind maakten het ons niet heel makkelijk.

In Worms ploften we neer, bestelden bier en wijn en hoopten niet nog ver te moeten naar het slaapadres. Na enige tijd bleek dat we daar al ruim een kwartier voor de deur zaten en consumpties nuttigden van ons gastverblijf.
Wat een sukkeltjes he.

We genoten van de muziek in Worms( Jazz en Joy festival) maar dat genieten hield op toen de halve nacht lang alles afgebroken moest worden want dat lawaai kon ons gestolen worden.

18 aug. 2014 Worms -Bruchsal 92km 9.00-16.30 u

Een echte maandag,dus een 'we moeten weer even wennen'-dag na het leuke verblijf in Worms.
Het laatste stukje Rijn vloeit voorbij,Ludwigshaven gloort aan de horizon,of is het beter te spreken van "chloort" i.v.m de chemische industrie aldaar.
We reden gedeeltelijk over het terrein van BASF, pakten een stuk verboden randstadsbos (vanwege mogelijk vallende afgebroken takken na storm)en kwamen op een dijk richting Speyer.
Het was koud en er vielen weer buien;om ons heen was het ook verre van aantrekkelijk dus waren we blij een warm opengesteld koffiehuis te treffen.
De koffie was goed en de apfelstrudel ook.
Speyer is een mooie plaats met een prachtige Kaiserdom.
We staken de Rijn over,over de uit 1956 stammende brug,en voeren over velden en enorm lange kaarsrechte boswegen naar Bruchsal waar een herbouwd Schloss in rococostijl de parel van de gemeente is.
Bruchsal en slot zijn in 1945 door 'onze jongens' - de geallieerden, plat gebombardeerd maar alles is weer in oude luister hersteld in 1955.
En dat hebben ze mooi gedaan.
Opgewarmd door koffie met amaretto vonden we snel ons Gasthof: Graf Kuno.

19 aug.2014 Bruchsal - Holzgerlingen(onder Stuttgart) 91km 9-17.30

Vandaag voor het eerst in een gastenboek geschreven (vinden de mensen leuk).
De eerste etappe met klimwerk staat ons te wachten dus leek het raadzaam om niet al een finishplaats aan te wijzen.Eerst maar eens kijken hoe het gaat.....omhoog rijden met die hele bende aan de fiets.

Het ging dus goed want toch weer 90 km afgelegd over de tot nog toe mooiste route waaraan niet alleen het schitterende landschap debet was maar ook de eindelijk volop zonnige omstandigheden al loerde her en der nog een donder(s)wolkje.
We konden weer wat langer dan de laatste dagen"koffie drinken op een bankie" en " picknicken in het veld".
In het mooie plaatsje Weil der Stadt even getwijfeld of we nog verder zouden gaan mede omdat telefonisch een onderkomen regelen steeds op niets uitliep.
Uiteindelijk vonden we een prima modern hotel zo'n 5 km van de route maar wel nog een stuk verderop en dus gingen we nog even 25 km verder na Weil der Stadt.
Het was geen straf:prachtige natuurgebieden en lekkere afdalingen brachten ons in no-time in Holzgerlingen(wat een naam).

• 20 Augustus 2014 - 10:07

Mirjam Boonman:

Hallo samen,
    Jullie genieten weer met volle teugen en jullie lijven werken ook nog mooi mee.
    Leuk weer jullie verhalen te volgen.
    Hebben jullie ook kampeerspullen mee? Voor het geval dat er geen plek is in de hooiberg?
    Dit, omdat jullie er aardig bepakt uitzien.Jullie hebben nog een leuk stuk te gaan. Hopelijk blijft het mooi weer.
    Blijven genieten van de rei en van elkaar.
    Groet Mirjam

• 20 Augustus 2014 - 10:14

Karin V Leuven :

Nou nou jullie zien wel heel wat van de wereld zeg. En wat een natuurschoon ..met best wel flinke klimpartijen zo te zien ..Knap hoor , ik ben meer als die slak , maar op mijn kilometertellertje staat toch ook alweer 600 km. En dan denk je trots yes toch weer gedaan.Maar wat jullie presteren pffff grote klasse . Geniet van alles he!! Groetjes Karin

• 20 Augustus 2014 - 16:54

Jef En Maria Kuijten-mesman:

Hoi Johan en Leny,
    door alle vakantie drukte (vooral van de kinderen en kleinkinderen) schiet het lezen van de mail er nog wel eens bij in. Sorry, maar jullie zijn inmiddels zo'n 7 dagen onderweg naar Rome begrijpen wij.
    Wij, Maria en ik willen jullie alle succes toewensen op deze toch bijzondere fietstocht. Ook willen we proberen jullie via de blog te volgen. Heel veel groeten en succes op jullie ondernemende tocht. En wellicgtn tot weer eens ziens.
    Maria en Jef, vanuit het Nuenense!

• 20 Augustus 2014 - 21:15

Leny En Piet:

Hoi Leny en Johan.
    Wat is het weer leuk om jullie verslag te lezen. Gewoon doorgaan dus al is het wel eens minder mooi weer. Ook wij hebben tegenwind en regen en na de eerste twee dagen dacht ik(Leny) ik ben wel klaar met dat fietsen. Maar vanavond zaten we in de zon aan het strand en is alles anders. Wel al drie lekke banden, zou het toch aan de Belgische wegen liggen? Hoe gaat het bij jullie met de ondersteuning van de gps? Zijn jullie er net zo blij mee dan wij? Wij blijven jullie volgen. Veel plezier en geniet van alles. Groet van Piet en Leny

• 20 Augustus 2014 - 21:45

Leny Allard:

ja het blijft toch leuk zo een blog...maar wel veel werk....kost veel tijd...maar leuk weer als terop staat.!
    We zijn heeeeel blij met de gps...werkt prima.Vandaag weer 102 km afgelegd...met een paar flinke
    klimmetjes. Veel fietsplezier nog. liefs van Johan en Leny.