de Scheiding - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu de Scheiding - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

de Scheiding

Door: Johan Allard

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

30 Augustus 2014 | Italië, Montagnana

Schrik niet van de titel,want we reizen echt samen verder maar wat bedoeld wordt is de scheiding tussen de klimaatzones.Plotseling warm...lekker!!
Allereerst, iedereen die ons verslag leest en/of reageert veel dank voor de belangstelling in ons 'toertje Rome'.

26 aug.2014 Prad/Montechiaro -Nals 75 km 9.00-17.00

Voor we wilden gaan slapen sloeg er een enorm lawaaiierig aggregaat aan.
De herrie hield aan en dus ging Leny de hotelbazin vragen hoe lang dit nog ging duren.Bij haar terugkomst was het weer stil hetgeen berustte op louter toeval.

De hotelbazin had het druk: Tamelijk groot hotel,winkeltje erbij en 3 kleine kinderen.

Vandaag een afdalingsdag want langzaam laten we de Alpen achter ons.
Tussen de appelboomgaarden die hier in Zuid-Tirol niet ophouden reden we voort.Alles staat hier in het teken van de appel,dit gebied is DE appelproducent van Europa.En ze zijn lekker ,menig gala-appeltje genuttigd uiteraard.

We volgen bijna vanaf de oorsprong in de bergen tot diep in Italië de rivier de Adige (in Oostenrijk de Etsch)
De alpen uitrijdend openen zich soms prachtige valleien waarin bijv.een kleine stad als Merano ligt die nog totaal niet italiaans aan doet.

Vandaag waarschijnlijk de laatste regendruppels gevoeld want we komen nu echt in het lekkere warme italiaanse klimaat.
We eindigden dit keer bij een prachtig en heel goed pension met zwembad.

27 aug.2014 Nals -Trento 75 km 9.00-16.00

We werden voor 't eerst uitgezwaaid,wat een geweldig pension en leuke mensen troffen we hier.Staat in de top 3.

We zochten de appeltjes maar weer op.Langs de weg ineens een walnotenboom,weer eens wat anders en ook lekker.Even schudden en au....au ....au .....we hadden een zak vol.Helaas niet allemaal al rijp .

Vaak moesten we de Adige oversteken om dan enkele kilometers later weer naar de andere oever geleid te worden over allemaal leuke bruggetjes.

Na een ineens fors oplopende weg daalden we daarna af over een prachtige route (de appels hadden plaats gemaakt voor de wijndruiven) naar de Kalterer See waarna natuurlijk onze trouwe Adige ons weer verder begeleidde alsof we zonder Adige zouden verdwalen.
Overigens zijn de fietspaden hier fantastisch,vers glad asfalt.Het blijkt een Europees project te zijn om de oude romeinse Via Claudia Augusta die ongeveer hier liep nieuw leven in te blazen.

Trento,de eerste echt italiaanse stad met mooie pleinen ,straatjes en natuurlijk een Duomo (grote kerk).
De overnachtingsplaats lag midden in het centrum en toch heel stil,het was eigenlijk een self-service apartement,weer heel anders dan voorheen en daarom ook weer zo leuk.
Morgen een lange tocht: In één ruk naar Verona,eens zien of we daar een operakaart kunnen bemachtigen voor in die fastastische arena.

28 aug.2014 Trento -Verona 104 km 9.00-17.45

Het lijkt saai -weer die Adige volgen .
Afwisselend over beide oevers ,net als gisteren.Echter met dit fenomenale landschap om je heen,het windje in de rug,die mooie fietspaden.....dan kun je alleen maar genieten.Weinig energie leveren en toch zo lekker opschieten ....super!
We zien her en der de druiven geoogst worden,vaak door jongeren.Wat in de bollenstreek 'bollen pellen 'is ,is hier 'trossen knippen' zo lijkt het.

De laatste klim volgt -bij Rivoli Veronese,en dan zijn we alpen uit.Een half uurtje er tegenaan en dan peddelen we over een echt saai stuk ,langs een kanaal naar Verona,alwaar we direct herkenningspunten zien van een eerder bezoek.Grappig om mee te maken dat al die herinneringen dan weer gedetailleerd boven komen.

We namen snel op een terras frisse koele gealcoholiseerde dranken ....heerlijk!!!!
Daarmee werd het hongerige gevoel ,wat we onderweg een paar maal hadden door een wat karig ontbijt en iets te weinig proviand voor onderweg,
vlug vergeten.
Wederom een puike plek gevonden(midden in de stad ,vlakbij de arena en heerlijk rustig) om 2 nachten te verblijven...ja, weer eens een rustdag en Carmen bezoeken als 't lukt.

29 aug.2014 Verona -Verona 0 km 00.00 -24.00

Gisteren schoot me te binnen dat bij vorige fietstochten de wasserette nog wel eens uitkomst bood bij zich ophopend wasgoed,dus togen we daar vandaag als eerste naar toe.Met een rugzakje wasgoed naar de toeristeninfo want eerst moet Carmen worden gearresteerd en dat lukte ,tot grote vreugde, heel snel en makkelijk.
Tijdens het wasje draaien en drogen cappucino gedronken en een nabij gelegen kerkje bezocht,altijd lekker koel en je bent verantwoord bezig zullen we maar zeggen.
Met schoon spul op zak Verona verder bekeken.Niet al te groot wel erg mooi.
Na nog wat lezen op de e-reader(heel handig voor fietsers en lopers) in een parkje kwam Carmen steeds dichterbij.
We stonden vroeg bij poort 6 om een goede plek op het steen te kunnen bezetten hetgeen prima slaagde.

We hebben genoten van alles:de entourage ,de muziek,het schouwspel en ook van de buurvrouw ,een oudere Noord-Londense dame,'travelling on her own',leuke gesprekken,veel humor,wat een leuk mens.

Wel een lange zit, drie en een half uur op de stenen,dan gaat Carmen wel in je zitbotjes zitten die toch aardig zijn gewend aan harde zadels.
Nou ja ........wel in de Veronese arena een opera gezien,heel gaaf!!!

30 aug.2014 Verona -Montagnana 58 km 09.30-16.00

Makkelijk tripje,vlak nederlands landschap.
De eerder genoemde Emmenaren,kwamen we ook weer eens tegen.
Ook een niet eerder geziene alleen reizende fietster van 72 jaar uit Landgraaf kruiste ons pad,daarmee hadden we een gezellige middag.We fietsten samen op,dronken een heerlijk koud colaatje op deze warme dag en besloten weer op onszelf in of bij het hele mooie volledig ommuurde plaatsje Montagnana.Als je in de buurt bent,in Verona bijv, bezoek dan die plaats,klein maar heel fijn.

Wij verblijven voor een heel mooi prijsje in een schitterende B&B .....ook top 3!!!

Tot slot de quizvraag: Kent u de paleo van Sienna?

Geen idee?Zoek het op,het is een fantastische belevenis.
Waarom vraag ik dit?
Montagnana heeft er ook één,niet zo bekend wel zo leuk ,denk ik.
Altijd op de eerste zondag van september.

Warme italiaanse groet.

• 31 Augustus 2014 - 12:20

Anna:

Hoi broer en zus,

Leuk om jullie belevenissen te volgen je rijd a.h.w. een beetje mee en het kost geen energie.
    Je schrijft gezellig, JO !
    Wat beleven jullie een leuke dingen.
    De appelentocht kennen we wel is waar met de car, het schiet niet op daar, we zijn er remmend doorheen gereden toen.
    Maar mooi , super en dan die opera, fantastisch.
    Jullie schieten lekker op poehh....stoer.

We rijden achter jullie aan in gedachten !

Liefs Bert/Anna

• 31 Augustus 2014 - 12:51

Anna:

Zijn we nog even.

Bert wist het antwoord op je vraag n.l. sinds 1287 paardenraces te Sienna, doeiiii... Anna

• 31 Augustus 2014 - 17:06

Karin V Leuven :

Ook ik rij in gedachten met jullie mee! Vind het echt heel erg leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven . Door al die dorpjes , en onverwachtte dingen tegenkomen haha . Mooi dat het weer steeds beter wordt, maar te heet is ook weer niet lekker natuurlijk .. Dan zweet je van je zadeltje af haha.
    Veel succes nog verder. En ik wist het antwoord op de vraag níet .. Groetjes Karin

• 02 September 2014 - 22:17

Rob:

Mooie verhalen. Unieke belevenissen. Heerlijk niets anders aan je hoofd dan fietsen, eten en slapen.
    Geniet!!
    Groet