A hard way to get there/ Tussen heggen en muurtjes - Reisverslag uit Gilsland, Verenigd Koninkrijk van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu A hard way to get there/ Tussen heggen en muurtjes - Reisverslag uit Gilsland, Verenigd Koninkrijk van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

A hard way to get there/ Tussen heggen en muurtjes

Door: johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

24 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Gilsland

23 mei Stamfordham-Hawick ( spreek uit Hojk) 120 km -zon en wind

Vanwege overnachtingstekorten moesten we ver uitwijken van de route,een eindje Schotland in.
Het werd een harde dobber met erg veel hoogtemeters ten dele over mountainbiketraject langs de boorden van een wel heel mooi meer (Kielder Lake).Bij de Schotse grens ontmoetten we aardige mensen uit Tsjechie,we namen over en weer foto's van elkaar bij het bord :Scotland welcomes you.Toen we moe waren en 5 uur hadden gefietst moesten we toch nog een eind verder,onderweg naar onze bestemming her en der nog wat B&B's geprobeerd maar helaas-het is banking holyday hier en dus overal druk -uiteindelijk kwamen we in Hawick bij een B&B met Portugese bemensing die ons zeer enthousiast begroette.....iets TE naar onze mening maar goed bedoeld,een ritalin-tabletje zou niet zo gek zijn dachten wij.Ook een prijzig adresje voor het gebodene,maar goed er was geen keuze!
We hadden 7 u en 45 min.op de fiets gezeten .......een veel zwaardere tocht konden we ons niet heugen,maar na een douche en een maaltijd zet het herstel in en als er dan nog een lekker nachtje volgt kan het volgende traject worden aangevangen, aldus geschiedde.

24 mei Hawick (Hojk)-Gilsland 82 km Bewolkt ,veel wind,11 gr.

Weer een fantastisch mooie rit door een schitterend landschap ,je hoort vaak dat het hier zo mooi is maar het zelf ervaren is een ander ding.Kan het iedereen aanraden ......alleen dat weer he......wij hebben geluk tot nu toe.
Tussen heggen en muurtjes doorrijdend genieten we van dit land.Maar ,niet eerder zoveel onherbergzaamheid ervaren, je moet echt voedsel en drinken inslaan want een terrasje of tentje met koffie etc.kom je niet tegen.Ook wel weer mooi eigenlijk.Ook vandaag weer veel hoogtemeters het gaat een beetje 'up and down' de hele weg en de britten houden niet van geleidelijk aan omhoog.Nee, het gaat recht toe recht aan zodat hellingspercentages van 15 -20 % echt niet uitzonderlijk zijn,dus vol aan de bak ,meerdere malen per dag.

De afgedwaalde miles waren weer snel terug veroverd, we pauzeerden in Newcastleton. We waren weer terug op de route maar richtingsbordjes ontbraken soms. De Garmin navigatie er maar weer even bij ,verkeerd rijden werd zo weer even bijna onmogelijk.
Op 10 km voor de bestemming sloeg plots het hongergevoel toe dus even de hele voorraad er door gejaagd. Morgen komen we door Carlisle ( een wat grotere stad )alwaar we de plaatselijke middenstand weer wat vrolijker kunnen maken en onze provisiekast op orde.
Groetjes aan allen.

• 25 Mei 2015 - 13:05

Ans Barkhuis:

Lieve Jo en Leen,

Hebben ooit een rondreis gemaakt door Schotland (per auto) en heb wel een plaatje bij jullie verhaal.

Het is een mooi pittig landschap en inderdaad zonder terrasjes wel veel schapen,die overal lopen.

En vergeet niet de prachtige oude kastelen waar veel films worden opgenomen, super.

Onherbergzaam dat wel.

Nou fiets ze zonder regen hoop ik voor jullie, van een whisky kom je ook bij ! en geniet als het kan.

Liefs Bert/Anna