'Windstreken' - Reisverslag uit Newbiggin-by-the-Sea, Verenigd Koninkrijk van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu 'Windstreken' - Reisverslag uit Newbiggin-by-the-Sea, Verenigd Koninkrijk van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

'Windstreken'

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

02 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Newbiggin-by-the-Sea

Wij zijn al een paar dagen aan de OOSTkust van Engeland, aan de NOORDzee na een aanvankelijk WESTwaarts gereden tocht om morgenavond en -nacht weer in ZUIDwaartse richting naar Nederland te varen.Dat waren 4 windstreken maar we zijn bang dat de wind ons nog meer streken gaat leveren gezien de stormkracht die hij/zij de laatste dagen ontwikkeld heeft.

We hopen dat het tevoren bestelde dinerbuffet aan boord erin zal blijven.
Leny heeft al een pondje primatour gereed liggen. Ik hoop dat primatour zijn naam niet te danken heeft aan het placeboeffect maar dat het ook werkelijk iets doet.

1 juni Newbiggin - Warkworth vice versa 55 km - keiharde wind,zon

Gisteren(1/6) reden we met minimale bepakking langs de kust omhoog. We bezochten enkele kleine havenplaatsjes als Amble en Warkworth.
In Warkworth is een imposante kasteelruïne te bezoeken.

Terug namen we een iets andere route wat betreft de eerste 10 km;langs de kust was leuker.Wel snoeiharde wind vol op de (kale) kop.

Des avonds bezochten we de plaatselijke Italiaan die ons erg verraste, je verwacht in zo'n onbetekenend kustplaatsje (laat het ze hier niet horen) niet heel veel bijzonders maar het was echt heel goed met ook nog eens zeer vriendelijke bediening.

2 juni Newbiggin - Morpeth vice versa 28 km - Storm,zon

Op de heenweg naar Newbiggin by the sea (2 dagen geleden) waren we al door Morpeth gekomen,dronken daar koffie en reden verder. Vandaag wat meer aandacht voor dit leuke plaatsje.
In dezelfde 'tent' koffie gedronken (mega-bakken cappuccino) en daarna rondgesjokt door winkelsteegjes,langs een riviertje,door een park -pauzebiertje-en als laatste in het bagpipemuseum,jazeker want wat is een bezoek aan de Brit waard als je je niet op de hoogte hebt gesteld van zijn inlandse blaas-knijptoeter waarop hij zo trots is.
Je denkt misschien: "Maar dat is toch Schots?"
Ook ja maar de bagpipe van het Nothumberland is minstens even beroemd ,althans hier. Ook de Ieren kennen de bagpipe in een weer iets andere variant. Tot zover de doedelzak.

Met storm in de rug weer terug gefietst.Er zou vanavond life muziek zijn in "the old ship"- de pub hier,maar we troffen een gesloten zaak,vreemd.
Misschien waren we iets te vroeg.We hebben even genoeg van de wind dus gaan er niet meer uit.

Morgen nog het laatste stukje fietsen, terug naar Newcastle,-weer tegen'storm'-,aanmonsteren en terug naar ons tropische lage land waar het toch zeker een graadje of 3 warmer zou moeten zijn,dus 15 i.p.v 12.Kunnen we toch wel op rekenen hè?
Hè heerlijk, de coltrui uit,de muts af........cosy and warm!!! ;)