de Splitsing.......Waar heen? - Reisverslag uit San Piero in Bagno, Italië van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu de Splitsing.......Waar heen? - Reisverslag uit San Piero in Bagno, Italië van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

de Splitsing.......Waar heen?

Door: Johan Allard

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

03 September 2014 | Italië, San Piero in Bagno

31 aug.2014 Montagnana-San Egidio(voorbij Ferrara) 90 km 9.30-19.00

Vanaf het leuke 'La Villa'- de B&B van de jonge Matteo die, met wat hulp van z'n ouders ,deze plek op een leuke spontane manier drijft gaan we vandaag richting Ferrara alwaar we zullen moeten beslissen hoe verder te gaan.

A-De relatief lichtere route via Ravenna en Assisi over de grens van Umbrië enToscane met tot aan Rome een kleine 4000 hoogtemeters of....

B-De 'zware 'maar landschappelijk mooiere route via Florence en Siena die ruim 7000 hoogtemeters telt.

Argumenten voor en tegen zijn er,maar we moeten en kunnen er nog een nachtje over slapen.Morgen staan we na 10 km rijden voor de Splitsing der Romewegen en hoewel er vele zijn die er toe leiden hoeven wij gelukkig maar uit 2 te kiezen.

Vandaag weer een Nederlandse dag.Dat houdt in:vlak en agrarisch met veel wind,gelukkig in de rug.
We staken in zuidelijke richting over van de Adige naar de Po.
De stadjes en dorpen zijn wel echt italiaans,men leeft buiten en ook op deze vroege zondag treffen we in de centra al veel mensen die zijn opgestaan voor de mis ,het koffieterras of een combinatie van beiden.

Lendinara:één van de plaatsjes heeft een hele lange slanke kerktoren,de hoogste van Noord-Italië met ca 100 meter.

We lunchen in Occhibello en verder schiet het vandaag lekker op.
Vroeg in Ferrara aangekomen hadden we de tijd om hier eens goed rond te kijken,een fenomenaal mooie stad weer, waar ook nog eens een groots straattheaterfestival plaatsvond. Een soort Uitmarkt leek het,zij het zonder opgebouwde podia,alles op het plaveisel.Zeer sfeervol in deze entourage.
Na een paar uurtjes Ferrara, weer doorgereden want hier plaats zoeken heeft weinig succeskansen.
We vonden een Agriturismo,iets tussen B&B en hotel in waar je vaak ook kunt dineren,gelegen op het platteland en vaak voortgekomen uit of nog steeds bij een boerderij.
We werden er goed verwend en het was een heerlijke rustige plek.

1 sept.2014 San Egidio-San Stefano 85 km 09.15-16.30

Na 20 min.rijden kwamen we bij de Splitsing.Wat gaat het worden?
Argumenten voor de hoofdroute wonnen het van de Toscaanse variant want Toscane ,Florence en Siena hebben we al eens gezien en lichte knieklachten bij Leny die overigens al lang bestaan en niet veel erger zijn geworden willen we niet verder forceren.

Vandaag viel dat tegen,een natte saaie tocht met gelukkig wel rugwind.
Heel nat werden we niet maar het was verre van aangenaam.
In Ravenna is verspreid in de stad ook veel moois te zien maar ik was nogal chagrijnig van het weer en de tocht van vandaag-een echte dip- ,ik was totaal niet gemotiveerd voor wat dan ook,behalve een warme douche en een biertje.
Vergeet dat hier maar ;8000 toeristen i.v.m één of ander botenfestival; ook dat nog.
Gaan we maar weer verder, met tegenzin.
Het einde van de dag was echter heel mooi; een mooiere B&B(gevonden in een foldertje van de Ferrarase VVV) lijkt me nauwelijks voorstelbaar.
Een fantastisch verbouwd groot ,oud jagershuis met alle faciliteiten waaronder een hele wellnessafdeling.We zaten heerlijk in de jacuzzi met de geur van wierook,ontspannende muziek en alle soorten thee onder hanbereik,de kaarsen branden en dat had de mevrouw van hier(Patricia) in een oogwenk geregeld.
Zo kwam de dag toch nog aardig goed.

2 sept.2014 San Stefano-San Piero in Bagno 75km 09.15-17.00

Droog vertrokken.......
In de verte doemen de Apenijnen op,lekker weer een beetje omhoog en dus veel mooier landschap!
Na een uurtje bereikten we dit middelgebergte al.Bij vertrek was het al erg donker en het wachten was op de tijd dat de bak water zou worden losgelaten.
We lunchten in een mooi klein gehuchtje: Mercato Saraceno
Terwijl we aten begon een alles doordringende vieze motregen te vallen.Wachten is zinloos want we zouden er ruim 2 dagen hebben gezeten.Dus gingen we verder met de regenkleding aan.
Alsmaar doormalend en zeiknat wordend waren we vele korte klimmetjes en 2 1/2 uur later in San Piero in Bagno alwaar we een goed niet te duur hotel troffen met een lieve eigenaar. Hotel Bologna, aanbevolen!!!

In no-time hadden we met de föhn onze niet grote badkamer omgetoverd in een soort droogtrommel om alle natte bende zo snel mogelijk weer droog te krijgen.Een niet onsuccesvolle actie want met een nacht droogtijd in het verschiet heeft dat wel degelijk geholpen.Ooit tijdens een fietstocht door de USA heb ik deze methode toegepast om een hele tent droog te kunnen meenemen.
Morgen hopelijk droog.

3 sept.2014 S.P in Bagno-S.P. in Bagno 0 km 00.00-24.00

Goede nacht na lekker eten gisterenavond met vooral superlekker dessert.
Bij opstaan was het al snel duidelijk; zeikweer.
Door de opengedraaide jalouzieluiken zag je dezelfde gestage regenval als die van gisteren met helaas weinig of geen wind zodat het lekker blijft hangen. "Kruip er maar weer in "want hier ga ik echt niet weer doorheen zei ik.Tijd zat, dus een rustdagje inlassen leek een goed plan.

Bij het ontbijt gaven we aan nog een nachtje te willen blijven,was geen probleem.
Direct werden mogelijkheden aangedragen om de dag toch leuk te besteden.
In een dorp 2 km verderop heeft men veel termale baden waarvan er één met hotelkorting bezocht kon worden.We togen er per bus (lekker droog blijven!)heen.Het ging pas om 15.00 u open en wij waren er om 12.30.
Even jezelf vermaken.
De e-readers hadden we mee dus in de lounge van het bijbehorende hotel hebben lekker gelezen en gesuft.Een goeie capucino bracht ons weer tot enige helderheid en even later lagen we in een soort mega-jacuzzi annex zwembad met allemaal straal-bubbel en douchevernuftigheden.
Een heerlijke temperatuur verwende de spieren.
Elke keer als je het bad verliet stond er een meisje klaar die een warm laken om je heen sloeg,wat een verwennerij.
Tegen zessen zijn we terug gelopen naar ons dorp.Het is zowaar weer droog.
We hopen morgen nog steeds.

• 04 September 2014 - 16:10

Karin V Leuven :

Wat zien jullie toch veel onderweg , en ja het kan ook wel eens tegenzitten met de regen ...... waardeloos al die natte kleding maar jullie zijn inmiddels een soort van mc Gyvers geworden als ik het zo lees ! En een geluk bij een ongeluk dat daar dan weer heerlijke verwen sauna,s en bubbels enz waren .. En lekkere toetjes en koffie doen wonderen . Ik hoop dat het inmiddels weer wel goed weer is voor jullie en jullie weer lekker door kunnen fietsen !

• 04 September 2014 - 23:51

Leny Allard:

Wat kan Johan het toch leuk verslaan...het klopt allemaal...Een hoop tijd kost het wel, maar leuk om te lezen en toch een goede samenvatting van alles wat we meemaken.Het is zoveel dat je het niet allemaal kan onthouden

• 05 September 2014 - 03:31

Berteka:

Wordt nu wat saai al die nattigheid,de ZON zal vanaf nu gaan schijnen !!!.
    Boeiend om het reisverslag te lezen en jullie zo te volgen.
    Wens jullie nog vele mooie fietskilometers en overheerlijke capucinos

• 07 September 2014 - 11:23

Johan:

Bert je hebt gelijk gekregen.
    Het is nu zonnig en warm,dank je.
    Groeten.