Van de boerderij naar de stad - Reisverslag uit Riano, Italië van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu Van de boerderij naar de stad - Reisverslag uit Riano, Italië van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

Van de boerderij naar de stad

Door: Johan Allard

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

11 September 2014 | Italië, Riano

7 sept.2014 Op de boerderij Bastia Umbra 0 km 00.00-24.00

We blijven lekker een dagje thuis,op de boerderij,lekker lezen ,lekker zwemmen,blogje bijwerken etc.etc.
We konden het toch niet laten even de fiets te pakken ,wel noodzakelijk ook, want er moet toch wat gegeten worden.
We togen naar Petrignano maar daar was niets behalve de laatste dag van het dorpsfeest, daarvoor waren wij echter vele uren te vroeg.Dus maar terug en een ander plaatsje proberen.
Onderweg foto's gemaakt van een mooie depressie die wat later besloot tot uitregenen ,toen dat gebeurde zaten wij alweer droog onder het genot van drankje toe te kijken.
We aten in een leuk cafe annex restaurant met lekkere 70-er jaren muziek.

8 sept.2014 Perugia vice versa 32 km

Op de boerderij troffen we bij het ontbijt landgenoten, jonge paartje dat een bijna 3 weekse rondreis door Italië maakte met als zuidelijkste doel:Napels.

Naar Rome fietsen vanuit Nederland lijkt makkelijker dan van Bastia Umbra naar Perugia terwijl dat toch maar 16 km is.We moesten echt zoeken om het per fiets te kunnen doen,alles lijkt ingesteld op auto's en snelwegen.
Onze Garmin navigatie hielp ons het toch mogelijk te maken.
Via een enorm steile klim ,Perugia ligt hoog,bereikten we ook deze prachtige italiaanse stad waar we weer genoten van al het moois op bouwkundig en cultureel gebied.
Evenals vanaf Assisi ook hier een geweldig mooi uitzicht op de Umbra vlakte/vallei ,en ook Assisi zelf is vanaf Perugia op 25 km afstand mooi zichtbaar op de andere berghelling.
Circa 18.00 uur verlieten we de stad weer in het zeer drukke verkeer.
Nu vonden we uiteraard snel onze terugweg.

Op de boerderij dronken we nog een flesje wijn waarop we heerlijk sliepen,en klaar waren voor het vervolg richting Rome.

9 sept.2014 Bastia Umbra/Assisi -Massa Martana 65 km 10-19 u.

Afscheid van de boerderij na 4 fijne dagen.Uitgerust gaan we weer op pad.
Vandaag verlaten we de Umbra vallei en fietsen via Rivitorto alwaar Franciscus van Asssisi zijn eerste volgelingen toesprak in een kleine hut.Over deze uit ca 1200 stammende hut is in 1854 een kerk gebouwd ,erg aardig om te zien.
Vervolgens bereikten we Spello ,ook al zo schitterend tegen de berghelling 'geplakt'.We spraken daar met wat Canadezen ,2 waren er op een racefietsvakantie met gehuurde Bianchi racefietsen.2 anderen,ouderen ,die niet bij de racefietsers hoorden bezochten Italië vanwege afkomst.

De klimmen van de dag kwamen nu.
2x 5 km a 4% hellingen vroegen weer wat extra inspanning bij deze heerlijke temperatuur van ca 30 gr.

Na koffie-lunch -en Colastops kwamen we uiteindelijk aan in Massa Martana alwaar de Garmin navigatie ons volledig 'het bos'instuurde om ons verblijf te vinden.Het gevolg:Vele extra zware klimpartijen en geen nachtverblijf.

Aan de route naar Rome waarop we uiteindelijk terugkeerden,na veel gehijg, gepuf en balend van de extra nutteloze inspanning, vonden we een prima plek waar we ook de Emmenaren (zie eerder in dit verslag) en 2 'nieuwe'Nederlanders ontmoetten.Sjaak en René.
De laatste 2 bleken fietsvrienden die vanuit Livorno een ronde door Italië fietsen.

10 sept.2014 Massa Martana-Montebuono 60 km 9.00-17.00

Donkere wolken bij het opstaan,er was ons al slecht weer voorspeld.
Gezellig ontbeten met Sjaak en René.

Na het ontbijt gingen we weer ieder ons weegs.
Aanvankelijk nog prima weer.We bereikten al snel Acquasparta waar we wat lunchdingetjes kochten voor onderweg.
We bekeken het mooie kleine middeleeuwse dorpje San Gemini,een geweldig decor voor speelfilms die spelen in de middeleeuwen.Ik denk dat dat daarvoor ook vast wel eens of meerdere malen gebruikt zal zijn.

Oudere dorpsmannen stonden van hun bankje op, bewonderden onze fietsen en prezen onze (prestatie)tocht.

In Narni aangekomen moesten we behalve omhoog fietsen ook schuilen voor een klein buitje.
Na onze lunch ,ook in Narni,was het verstandig om nog even te blijven hetgeen we gelukkig ook deden want weldra barstte een geweldige onweersbui los.
Na een klein uurtje konden we weer 20 km verder.Daar vonden we het beoogde onderkomen maar helaas:gesloten.
Wel gebruikten we deze plek om weer te schuilen voor onweer en regen.
Toen we wilden weg gaan kwam net de eigenaar aan die ons toch dit onderkomen aanbood.We hapten direkt toe want het was mooi geweest voor vandaag.

Zijn vrouw werd van huis gehaald om wat eten voor ons te maken hetgeen we wat gehaast opaten,want de uitbaters zaten echt te wachten en te kijken tot we het opgegeten hadden om daarna de boel weer te kunnen afsluiten.
Heel gezellig :(

11sept.(nine eleven)2014 Montebuono-Riano 65 km 9.00-19.00

We hebben lang geslapen.
De zoutloze broodjes(normaal hier)die we gisteren bij het kleine diner over hadden gelaten waren omgetoverd in helaas aangebrande toastjes en nog steeds zoutloos.
We waren snel klaar met het italiaanse ,altijd wat karige en overmatig zoete,ontbijt.
Het zou een korte etappe worden want nog maar ongeveer 90 km naar Rome ,dus 2 x 45.
In Stimignano moesten we weer een uurtje onderbreken vanwege keiharde regen en onweer.Daarna ging het weer. De lucht oogde weer spectaculair en spannend.Dat saaie blauw met die eeuwige zon,daarvan is deze zomer in Italië nauwelijks sprake.
We hielden het droog en in Fiano Romana dachten om 15.00 u ,ach we plakken er nog wat kilometertjes bij.Het is nu goed weer,dat moeten we morgen maar weer afwachten.
Dat pakte heel anders uit dan gedacht.Het weer bleef goed maar......
Na nog flink wat gestamp op de pedalen vanwege weer opwaartse wegen,belandden we in Morlupo.Hier vinden we wel wat.Dus niet!!!

We vonden niets, maar dan wordt je goed geholpen zoals ook altijd tijdens eerdere fietsreizen is gebleken.Mensen helpen elkaar gewoon als 't moet!
2 alleraardigste dames bewogen stad en land om ons ergens onderdak te bieden
Ze belden aanvankelijk tevergeefs vele adressen, maar nu hebben we dan toch een prima B&B ,weliswaar zo'n 10 km van de route maar we hebben het, dankzij de inspanningen van deze onvergetelijke vrouwen.
De gehele vakantie hebben we geen enkele moeite gehad om iets te vinden maar uitgerekend de laatste dag voor Rome wel. Bijzonder.

Als beloning voor dit ongemak vonden we hier wel de allerbeste pizza's en desserts van de hele reis!!!

Morgen Rome!!!!
Ons adres ligt al heel lang vast,geen gezoek dus.

Foto's volgen later.

• 12 September 2014 - 09:41

Karin V Leuven :

Nou nou wat maken jullie veel mee . Jammer dat het zoveel geregend heeft , meer als anders geloof ik he? Nou ja daar kan je niks aan veranderen helaas. Maar die omgeving , de oude gebouwen , al die bijzondere mensen die jullie tegen komen , leuk hoor. En mooi dat wij dat allemaal kunnen volgen en zien . Een woordje Italiaans zal dr nu ook wel inzitten of niet ?! Of is het engels en handen en voeten werk .. Sommigen vertikken het om Engels te praten haha..
    Het eind is inzicht he !! Leuk maar ook wel een beetje jammer denk ik na zoveel avonturen ..
    Geniet van de finish haha , en wees heel erg trots op jullie prestatie , niet veel mensen doen het na.
    Ikke niet in ieder geval haha.
    Xxx