"Kuifje" in Angkor Wat en .....toch een spoedje!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu "Kuifje" in Angkor Wat en .....toch een spoedje!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

"Kuifje" in Angkor Wat en .....toch een spoedje!!

Door: johanleny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

08 December 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

7-12

We zijn nog niet tempelmoe dus vandaag gaan we voor de 2e ronde. Dit keer fietsten we richting zuid-oost om daar wat minder druk bezochte doch prachtig gesitueerde tempels te bezoeken. Nadat we daar een 2 uurtjes hadden rondgedoold zouden we 20 km noordwaarts opschuiven om daar nog het Samrecomplex (bijna geheel intact) te zien.Maar.....we waren nog maar net op weg of vlak achter ons een enorme klap!!Ben je zover van huis, moest ik toch even opdraven voor een spoedje. Er was een tuk-tuk rijder met passagier omver gereden door een bestelbusje; flinke schade en de bestuurder lag kermend midden op de eerder beschreven Highway 6.Gelukkig had de passagier geen verwondingen.De bestuurder even snel beoordeeld en in de berm getild. De schade viel mee ,wat keuzingen ,geen fracturen en toen-ie op zoek ging naar z'n mobieltje bleek dus inderdaad dat er geen grote problemen waren.De ambulance arriveerde redelijk binnen de nederlandse normen - ca 12 minuten- Een overdracht zat er niet in want de in smetteloos wit gestoken broeder sprak nauwelijks engels. Even in de ambu gekeken naar z'n hulpmiddelen als zuurstof ,monitor, koffers met allerhande medische inhoud maar helaas, die bleken niet aanwezig.Wel een brancard was er ,dus gelukkig konden de patienten wel liggend -al of niet dood- vervoerd worden. Er is nog veel te doen in Cambodja ,ook op dit gebied. Goed nu dan toch maar weer vakantie na deze "hinderlijke" werkonderbreking en op naar het volgende project. We reden in totaal vandaag zo'n 60 km en zagen weer veel moois op cultureel en architectonisch gebied.'s Avonds wilden we wel is europees eten na alle overigens heerlijke oosterse gerechten.We belandden bij een soort frans restaurant,zag er chique uit, en we aten best aardig maar je moet het eigenlijk niet doen. Ten eerste te duur en voorts is het toch net niet wat je wilt.Leermomentje dus. Nou ja morgen maar weer gewoon eten waar men hier goed in is.

Groetjes: L&J

08-12

Vandaag al wel een beetje tempelmoe maar we hebben het lekkerste voor het laatst bewaard : het beroemde Angkor Wat zelf. Na een vroeg ontbijtje reden we er snel heen om nog voor de grote massa toeristen te zijn. We konden in redelijke rust alles aanschouwen en waren oprecht verbaasd door zoveel prachtige reliefs en de majestueuze tempel die in oorsprong niet alleen als tempel diende maar ook tegelijk als een soort stad, hoofdstad zelfs van het toenmalige Khmerrijk. Daarna nog even wat gegeten en een rondje gereden maar de tempelkoek was wel gegeten en we keerden terug naar het hotel. We waren nog maar een uurtje binnen of een tropische regenbui stortte neder.
Vanavond eten we gezamenlijk met Lisa en Martijn die we regelmatig tegenkwamen in deze vakantie en die nu in hetzelfde hotel hun laatste fietsvakantiedagen slijten. Zij vliegen morgen terug en wij ,zoals bekend, een dagje later. De bedoeling is dat we dan ook vanavond onze benen laten 'begrazen' door op de rand van een grote bak met kleine huidcellen etende visjes te gaan zitten. Je ziet dat hier veel op diverse straathoeken. Leny lijkt het nog niets maar ze zal er toch aan moeten geloven.
Wat de meesten wel weten is dat men hier voor een beetje vracht op een brommertje niet terugschrikt.We hebben inderdaad vele mooie staaltjes gezien.Waar we iedere keer toch meelijwekkend naar kijken,is als er een of meerdere varkens ruggelings met de poten omhoog achterop een brommertje vervoerd worden en 1x zelfs een grote mand met biggetjes (zie foto).
Goed...morgen de laatste dag ,beetje uitrusten,Leny laat nog eens een massage uitvoeren en ik denk erover om op de valreep nog een kookcursusje mee te pikken zodat ik in ieder geval 1 cambodjaans gerecht redelijk zal kunnen maken.

Tot zover maar weer; gauw tot ziens allemaal.
Johan en Leny.

• 08 December 2011 - 10:45

Moeikje:

Hey vaatwasser! Moet je de foto's wel bijvoegen natuurlijk.... geniet van jullie laatste dagen! Ik ga me vanavond in de keuken uitsloven voor het sponsordiner :)
    Tot zondag! xxxx

• 08 December 2011 - 11:40

Vati:

Ja Maaik je bent veel te snel, ben er nog mee bezig.Eerst het verhaaltje en dan de plaatjes dus even geduld ja.Fijn dank u wel. Succes met je kookkunsten.XX

• 09 December 2011 - 01:01

Elisah:

Tante en oom,

Super leuk om jullie reisverslagen te lezen steeds. Ik ben blij dat jullie bijna thuis zijn, kan niet wachten om de verhalen in het echt te horen!

Liefs Elisah