Noordwaarts - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu Noordwaarts - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

Noordwaarts

Door: johanleny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

02 December 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

01-12
Vanmorgen verlieten we voor de 2e keer Phnom Penh ,nu in noordelijke richting.Het was eenvoudig: langs de riviersplitsing waar Mekong en Tonle Sap-river samenvloeien ,brug over en de stad uit.Eerst 30-40 km druk verkeer,daarna rustiger en mooiere route.Na een uurtje of anderhalf zagen we bekende fietsers opdoemen.Het bleken Lisa en Martijn waar we de eerste week even mee optrokken.We fietsten weer even samen maar zij wilden nog naar een plaats die wij liever links lieten liggen dus na korte tijd scheidden onze wegen weer.
Onze route van vandaag kende ook een gedeeltelijk alternatieve variant,we besloten om die te nemen.Het was prachtig,onverharde maar redelijk berijdbare wegen voerden ons langs de mooiste taferelen waar het werken op het land betreft.We waren nog maar net op deze weg of de eerste valpartij diende zich aan.Een wat onhandige remactie van ondergetekende zorgde dat Leny in het stof moest bijten;gelukkig niet heel veel schade maar toch wat pijnlijke schaafwonden op de knie. Na enige tijd klopte het routeboek niet meer (verouderd materiaal )en liepen we vast op de zeer smalle dijkjes tussen de rijstvelden.Het was wel heel mooi om hier tussen te belanden maar kom er maar weer eens uit.De meisjes en dames die op het land aan het werk waren hadden het grootste plezier. Stug doorlopen over en langs kleine irrigatiekanaaltjes en uiteidelijk kwamen we toch weer op een berijdbaar pad terecht.Even de weg vragen en vertrouwen dat het goed komt.Aldus doorrommelend kwamen we in Skuon, onze nieuwe pleisterplaats, uit. Skuon heet ook wel 'spidercity' omdat ze hier grote zwarte spinnen schijnen te verkopen en eten.
We kwamen in een goedkoop en niet erg appetijtelijk guesthouse terecht,maar daar waren we al op voorbereid. Koude douche nemen,langs de weg wat te eten zoeken,lezen ,pitten en weer wegwezen was het devies en aldus geschiedde het. Beetje bah....dat wel.

Tot morgen:JoLeen.

02-12

Wegwezen dus.Nou dat deden we maar lekker vroeg; 6 uur op, 7 uur op de fiets; heerlijk.Nog niet zo warm en dan schiet het al gauw wat meer op want vandaag ca 95 km voor de boeg. Plaats van bestemming: Kompong Thom.
Voorspoedige trip met koffie(vieze)stop en verderop een pagode die we maar weer eens van dichterbij moesten bekijken,we waren er alweer zoveel zonder verdere aandacht gepasseerd dat je je bijna schuldig gaat voelen. Het bleek het meest bontgekleurde exemplaar te zijn in de wijde omtrek zo vermoeden wij.Zowel van buiten als van binnen was het een kleurrijk feestje. Bij de pagoden zijn vaak ook schooltjes te vinden,zo ook hier.Dus Leny kon haar hart weer ophalen en al die kindertjes aandacht geven ook dat was feestelijk om te zien.
Zo'n 20 km voor het einde zagen we zowel links als rechts van de weg veel beeldhouwerijen die al hun materiaal aan de weg stalden:talloze Boeddha's en aanverwant beeldmateriaal.Hier was een dame ook banaantjes aan het frituren en daar lusten wij wel pap van; echt heerlijk waren ze....mmmm!!
In Kompong Thom aangekomen snel het hotel gevonden waar we graag wilden verblijven.Settelen,douchen en even het stadje in.Hier zagen we een mooi fenomeen.Drie hele dikke mahoniebomen bleken vol te hangen met hele grote vleermuizen met een spanwijdte van rond de 50-60 cm.Omdat het nog te vroeg was voor actie bedachten we wat te gaan drinken en tegen zessen weer terug te gaan.Dat bleek niet voor niets ,nu volop actie en gefladder;fascinerend was het,lang naar staan kijken.Morgen blijven we hier en gaan een tempelcomplex (Sambor Prei Kuk) uit de 6e eeuw bekijken op ca 30 km fietsen hier vandaan.
Dat was-em weer.

Groet'n : Maria en Cornelis (onze 2e namen en zo schreven ze ons ook 1 x in)

• 02 December 2011 - 16:02

Karin :

wouw mensen jullie maken wel wat mee zeg, erg gaaf lijkt me dat . Behalve grote spinnen en vleermuizen ! Wat een prachtige natuur , maar ook wat een armoede volgens mij he?
    Ik wens jullie nog veel fietsplezier !
    groetjes karin v leuven

• 02 December 2011 - 20:35

Wouter A:

Oow ow moeders, blijf je voortaan gewoon op je fiets zitten! Gelukkig was er een verpleegkundige in de buurt.

Hier gaat het nog steeds goed! Maaike vandaag vertrokken naar de hoofdstad. Dus weer wat rustiger thuis.. Ik heb alleen een beetje pech, volgens mij heeft mn auto een lekke achterband. De band is heel zacht, morgen maar even oppompen en kijken wat er gebeurd.

Mooi verhaal/foto's weer, succes met de komende week!
    groetjesxx

• 03 December 2011 - 11:37

Edith Smit:

Kja. dit klinkt.wel heel. erg aantrekkelijk om te.gaan ondernemen. gelukkig is de.valpartij goed afgelopen. wat.
    een prachtige foto s maken jullie! ik krijg zo echt een goede indruk wat jullie.daar zoal doen en beleven. wij vieren vanavond sint en jullie genieten nog even van jullie.laatste weekje aldaar... heel veel plezier nog.en dikke kus van edith

• 04 December 2011 - 12:43

Piet En Leny:

Hoi leny en Johan,
    Terwijl hier Sinterklaas rond rijdt zijn jullie ver verwijderd van deze feestelijkheden. Wat genieten jullie enorm en wat een ervaring om daar te fietsen. Gelukkig was de valparij zonder ernstige gevolgen want ook van de laatste fietsweek moeten jullie kunnen genieten. Het fotoboek van de Pyreneeen Challenge is heel mooi geworden en het is ook voor jullie een aanrader om al die mooie foto's in een boek te vereewigen. Nog hele fijne dagen en tot ziens. Piet en Leny

• 04 December 2011 - 13:15

Marianne De Vries:

Hoi Leny en Johan,
    ff met jullie mee fietsen!!op de eerste
    plaats hoe is het met je knie!!knap
    dat Johan de schuld op zich nam en dat
    voor 'n MAN!!hahahha wat 'n mooie foto's echt ,ik meen het!!geniet maar van alles!!!groeten van de sporters, ik vertel het ze morgen wel,liefs Marianne