Mekongdelta tegemoet - Reisverslag uit Mỹ Thọ, Vietnam van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu Mekongdelta tegemoet - Reisverslag uit Mỹ Thọ, Vietnam van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

Mekongdelta tegemoet

Door: johanleny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

15 November 2011 | Vietnam, Mỹ Thọ

Vanmorgen vroeg op om op tijd de eerste etappe - 90 km - te kunnen beeindigen.Toch na bepakt te zijn weer klein aanloopprobleempje met voorwiel Leny. Tussen de duizenden brommertjes ,ook op het vroege tijdstip al,reden we Saigon uit. Een ware belevenis zeker als je ergens links af wilt slaan.Na enige tijd kwamen we buiten de stad maar het bleef toch erg druk. We reden(voor Haarlemmers)een soort Cronjestraat in maar dan 10 km lang ,iets breder ,veel chaotischer en natuurlijk altijd en overal lawaai,veel lawaai. Uiteindelijk werd het toch wat rustiger en begaven we ons over deels onverharde wegen tussen de rijst velden waar tussen regelmatig graftomben oprezen (begraven is lastig in waterige grond en verbranden doen ze hier afh.van het geloof niet).Een aantal malen werden we van verre gelokt(of juist niet)door harde muziek ,daar was dan meestal een bruiloft gaande in een feestelijke entourage binnen hun vaak armoedige bestaan.We gingen over vele bruggetjes (draagkracht nogal eens onzeker)en 2x met het veer over de brede zijtakken van de nog bredere Mekong.De routebeschrijving voldeed enkele malen niet helemaal waardoor we genoodzaakt werden de hulp van een locale passant (vietnamees)in te roepen. Qua taal kwamen we er nooit uit en wat is het dan fijn als je een kaart hebt,daarna was een vingerwijzing genoeg om ons weer op het juiste spoor te zetten.Onze fietsen worden steeds als wonderen der techniek gezien waarbij nogal eens in de banden wordt geknepen(zoals wij tegen een autoband trappen )waarmee men dan wil zeggen :"Alles onder controle met dit karretje".
Soms moesten we even stilstaan en voelden dan de schroeiende hitte.Gauw weer op de fiets voor lichte verkoeling.We hebben ieder zo'n 4 liter gedronken maar hadden toch nog het idee dat het te weinig was.Morgen nog maar een litertje extra.
Ons hotel is heerlijk ,aan de rivier en van alle gemakken voorzien,daar keken we ook wel naar uit gedurende de laatste km's.We zien als we uit het raam kijken wel vaak wat ratten spelen maar zo lang die niet met ons komen spelen is het best.

Tot volgende keer maar weer:Leny/Johan.

• 15 November 2011 - 17:34

Rob:

Leuk om in zo'n ander land met dito cultuur een kijkje te nemen. Misschien kunnen jullie je avonturen bundelen tot een leuk boekje a la Frank van Rijn. Nog geen problemen met het frame? In ieder geval je banden niet te hard oppompen Jo!!!
    Geniet!

• 16 November 2011 - 08:33

Iris:

Indrukwekkend schitterende beelden!
    Dank jullie wel voor de mooie foto's kunnen we toch een beetje meegenieten hier in de ijskou en mist dikke kus Iris

• 16 November 2011 - 13:02

Marianne Devries:

Hoi Leny Johan, wat "n leuk verslag!!ik heb het gevoel 'n beetje mee te fietsen!!
    Let goed op en veel succes met jullie
    avontuur!!!!
    Liefs Marianne

• 16 November 2011 - 16:44

Edwin:

leuk om jullie zo te volgen, lijkt me weer een geweldige ervaring. geniet ervan en blijf heel. Jo je weet het zorg voor hele en niet uitgedroogde reserve binnenbanden groetjes Edwin