RIJST - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu RIJST - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Johan en Leny Allard - WaarBenJij.nu

RIJST

Door: johanleny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Leny

18 November 2011 | Vietnam, Can Tho

Wo.16 nov.
Gisterenavond zagen we in ons hotel ineens nog 2 fietsen staan - Koga's - dus Nederlanders.We ontmoetten ze deze ochtend bij het vroege ontbijt. Ze blijken exact dezelfde reis te maken zij het dat zij andere varianten op de te volgen route van plan zijn te maken dan wij.Vandaag reden we gemeenschappelijk hetgeen gezellig was en is. Ze hebben heel veel fietservaring opgedaan in o.a delen van Azie, Nieuw Zeeland en Tasmanie. Van ervaren reizigers is veel te leren. De route die we hebben meegekregen klopt op grote lijnen wel maar op detail is er veel aan het veranderen dus bestaan sommige veerponten niet meer en ligt er een brug die de route anders - heel anders soms - maakt.
Over gedeeltelijk weer erg drukke wegen reden we voort.De tweede daghelft was het rustiger,we komen steeds verder de delta in en het landschap wordt steeds meer bepaald door RIJSTvelden in alle stadia.3 tot 4x per jaar wordt er geoogst in de Rijstkom van Vietnam.Prachtige beelden levert het in ieder geval op.Ook andere vormen van landbouw zijn er zoals bijvoorbeeld kokospalmen.Halverwege gevieren heerlijke noodlesoup gegeten waarbij Johan per ongeluk met een vinger in het oog wreef waar net een pepertje mee was beroerd. Dat voelde ook beroerd maar een oogwassing door Leny bood snel verlichting.In Vin Long aangekomen besloten we met z'n allen te overnachten in een zogenaamde " home-stay". Daartoe moesten we met de veerpont naar een eiland in de Mekong en kwamen we terecht bij een hele lieve familie die ons en nog enige ander toeristen voorzagen van een heerlijk diner( o.a. elephantfish) een slaapplaats en een goed ontbijt voor het luttele bedrag van ,omgerekend ca 15 euro p.p incl.nogal wat bier en wijn.Een mooie ervaring op een hele leuke plek.

Do.17 nov. Vin Long - Can Tho:

Na redelijk tot slecht geslapen te hebben op de harde britsen(bedden) van de lieve fam. togen we verder de Delta in. Steeds mooier worden de landschappen en we zien ook de vele werkzaamheden op de akkers. De route
was vandaag niet heel erg lang - 60 km - maar wel heel erg warm,warmer dan de eerdere dagen.Bovendien konden we geen noodlesoepje vinden voor de lunch(waarschijnlijk niet goed gekeken door de stortvloed aan zaakjes ,restaurantjes en andere bedrijvigheid die zich altijd en overal aandient zowel in de dorpen als langs de wegen er naar toe.Nadat we weer eens de veerpont namen (ook steeds weer een belevenis op zich hoe iedereen zich een weg baant en een plaats verwerft op het pontje,waarbij alle voertuigen(scootertjes)ook nog moeten draaien want erop en eraf gaat aan 1 kant)waren we in Can Tho aangekomen alwaar we een wat comfortabel verblijf wilden ook vanwege de rustdag die we hier zouden houden.Na enige verkenningen vonden we een prima plek in het Ninh Kieu Hotel met uitzicht op de rivier.

Vr. 18 nov.excursie naar "Floating Markets"

Vanmorgen om 05.30 u opgehaald in lobby hotel om met elkaar in klein bootje met gids en schipper bezoek te brengen aan de drijvende groente en fruitmarkten even buiten Can Tho. Tevens de fabricage van rijstnoedels en rijstpapier gezien:erg interessant.Gewandeld langs rijst en bananenplantages en nog een markt aan land bezocht waar we contstateerden dat er nog veel te doen is voor Marianne Thiemes Dierenpartij. We zullen niet in details treden - vormt u zichzelf een beeld !!
Nadat we aan land gingen voor weer een superlekkere lunch met veel vers fruit kregen we "out of the blue" een heerlijke rug-nekmassage van een klein kwartiertje p.p door 2 meisjes/dames ,leeftijd zeer moeilijk te schatten over het algemeen. Heb al iemand 14 geschat die 22 bleek te zijn.Hoe dan ook het was weldadig.

Moeilijk te vertellen hoe indrukwekkend alles is,alleen Azie gangers zullen het herkennen,denk ik.
Vandaag gaan we Can Tho nog wat verder bekijken en eten dan samen nog eens. Wellicht valt morgen of overmorgen het groepje uiteen vanwege de eerder genoemde verschillen in reisplannen.

Tot volgende keer en warme groeten:
Leny en Johan

• 18 November 2011 - 10:19

Moeikje:

Jullie reis is nog geen week van start en het klinkt nu al fantastisch! En inderdaad.. hoewel ik Vietnam niet heb gezien kan ik me een aardig beeld vormen van jullie belevenissen en het doet me goed te lezen dat jullie ook zo onder de indruk zijn en genieten van alles om jullie heen, dat hebben jullie ook niet meer dan verdiend na het harde en vele werken de laatste weken.

Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag!

Veel plezier! Kus Moeikje